Binatang Peliharaan...

Jul 7, 2010

Adek Beradik punye hal !!



Hari ni gua dah nekad ape nak jadi pun gua kena settlekan jugak ngan abang misai....Gua dah hilang sabar bila mana kereta gua dah dekat dua minggu tak bleh nak bawak ronda-ronda pekan duduk parking kat luar rumah bumbung kereta dah penuh taik burung bahana burung gagak yang semakin berleluasa kat P.Buntar ni...mana datangnye semua burung ni gua pun heran banyak sungguh!!! dah dua minggu gua cari jalan untuk settlekan saman tertunggak, bila mana dah dua tiga balai gua call... gua risik semua jawapanyerr tetap sama:

Abang Misai: " Maaf Encik kami tak bleh buat ape, dah memang ditetapkan macam tu sejak 16/4 itu hari!"

okey gua pikir dari sudut positif.. husnuzon(bersangka baik) bagus la jugak benda cam gini, maknanye sapa-sapa buat kesalahan lalu lintas, memang takde kompromi, takde kasi can.... memang takde kesian-kesian dan takde koropsi.... dalam hati gua.

Tapi bila gua ajak sembang lama sikit pastu tunjuk frendly sikit dia keluar kenyataan camgini pulak:

Abang Misai: " Tapi mungkin Encik boleh tanya kat sesapa yang boleh bantu atau balai trafik lain yang Encik bleh sahkan lagi ?"

itu lah jawapannye... maksudnye ape??? maksudnye kalau lu takde sedare mare, adik beradikk kebel bawah tanah, memang jangan harap nak ade diskaun segala bila nak bayar saman..... tapi kalau bapak sedare lu, adik-beradik atau sepupu-sepapat lu ade pangkat besar2 dalam bidang ni semua, confirm bleh runding lagi ........itu kenyataan!!

Jadi bila gua fikir2 dalam sikit, memang gua ader kenalan yang berhidmat dalam bidang tahan kereta-moto ni semua, gua try tanya dan contect member ni semua...dan jawapan yang gua dapat agak hampa jugak pasal banyak betul alasan dia orang kasi....ade sorang mamat ni street poin jerr dia kasi gua..takbleh tolong!!, camgitu jerr...la lagi simple...tapi yerr la aderr setengah tu dah berapa lama gua tak call dah bertahun tak tanya khabar alih2 nak mintak tolong salah gua jugak... tapi gua pun bila nak mintak tolong member kena la agak2, tengok mood dia orang jugak... tapi kes gua ni dah susah sikit, cakap member gua yang sorang lagi ni...pasal gua punye saman dari tahun lepas lagi pastu dah blacklist...tak boleh buat kat sebarang balai trafik kena gi balai yang keluarkan saman atau pun gua kena gi panjat Bukit Aman segala... dan banyak lagi lahh cara dia bagi tapi bila gua pikir2 dari Penang nak gi panjat Bukit Aman ni semua kerja mengarut...last sekali dia kata try la jumperr Ketua Balai Trafik yang keluarkan saman ni , mungkin ada budi bicara.....

Dan akhirnye dengan berat hati dan berat tangan gua hulur jugak RM300 tanpa bantuan sesapa pun, terus ke kaunter bayaran bagi nombor saman dan ambik resit, gua malas nak pikir nak mintak tolong sesapa benda ni nampak cam benda kecik-kecik punye hal tapi bila bersangkutan ngan nak mintak bantuan segala, jadi berat pulak gua rasa.... jadi gua nekad takyah harap sesapa... bini gua pun gua malas nak cerita yang gua takde kebel yang boleh tolong....kalau bunyi pasal mintak tolong segala karang banyak pulak songgeh beleter pasal saman segala, bawak kereta cam pelesit la semua keluar cerita...jadi gua senyapkan jerr!!

Pagi tadi Bini gua tanya dah bayar saman ke belum?? gua kata dah... bayar ngan sapa dah tanya kat Abang Rosli sebelah rumah kita ni.....

erkkk!!! gua senyap jerr sambil senyum. Dalam hati gua baru gua ingat jiran sebelah rumah gua ni pun abang misai.....tapi dah pindah kuaters balai yang gi saman gua itu hari.... camna gua bleh lupe..gampangggg gua ada kebel besar depan mata bleh tak nampak... itu la bila asyik sangat guna brukband kebel depan mata pun boleh tak nampak....!!!

P/s: Gua tengah benggang jugak ni asal adek beradik gua takde kerje Inspektor sahab !!!

2 comments:

lyn said...

hahaha..memang lawak..tapi kenyataan..best2..!

Siti Noor Aminah said...

hmmm.. kena speed trap jugak ker?






.