Binatang Peliharaan...

Feb 18, 2017

Memancing udang galah bersama Danish

Salam....

Harii ni pergi mancing dengan Danish, sebelum mancing gua pesang dengan Danish selesaikan dulu solat isyak lepas tu berdoa agar dimurahkan rezeki.. kita klu nk sesuatu kena memohon dgn nya...

Usai solat berjemaah gua bagi lagi tazkirah bab rezeki org tak sama kadang kita dapat lebih dan klu tgk org lain kurang dr kita kita mesti bersyukur dgn nikmat yg Allah dah berikan utk kita..

Habis semua yg wajib di sudahkan, kini kami sudah bersedia utk turun memancing udang. Hari ni hanya kami berdua yg akan memancing bila melihat mata Didi sudah merah mcm biji saga, jadi gua mengunakan kuasa vito untuk menghalang Didi utk turut serta dlm xpdc kali ni.

Jam sudah menunjukkan pkl 11 mlm. Kebiasaanya kami sampai dlm pkl10.30 tapi hr ni lewat sikit. Ada beberapa org pemancing veteran sudah pun berada di sana dr pkl 10 lagi, pun begitu masih tiada hasil tangkapan yg naik pada hari ini...

'Mungkin blom rezeki dia mlm ni' bisik gua dlm hati sambil tangan gua dah mengait-gait umpun2 utk dipasang ke mata kail dibuat umpan udang galah...

'Bismillahi tawakall...' umpun2 sudah siap dipasang, menunggu dilabuhkan ke dasar sungai Kerian. ' Bismillah... ' gua dengar Danish mengucapkan kalimah sambil melontarkan batang joran ke tengah sungai Kerian... namun gua boleh dengar bunyi  ladung timah tembaga yang diikat jatuh berhampiran dgn tempat Danish bediri melontar. 'Tak jauh la tu dia baling" gua berbisik dlm hati sambil tangan terus mengait umpun2 dibuat umpan.

'Ayah..Ayah... tolong..tolong ' dapat Udang nih." Jerit Danish tak sampai 10minit dan gua pun tak abis memasang umpan ke mata kail. Baru siap dua joran diisi umpan sudah ada rezeki Danish mlm ni... semua mata memandang kearah kami bila mana udang galah besar yg naik dlm 400g jgk klu dilihat gayanya.

Danish besorak gembira dgn hasilnya itu. Gua merasakan mlm ni malam kami memandangkan baru sja sampai sudah ada hasilnya.

Kini giliran gua pulak melontar umpan joran ke tengah sungai, gua suruh Danish tgk mcm mana cara melontarkan joran yg betul, Danish hanya memerhatikan sja sekali gua tengok muka Danish seakan mencebek melihat cara gua membaling upan joran ke tengah sungai.

Dah hampir setengah jam apa pun tanda tak kelihatan.. jangan kata bergoyang pada batang rod tali pun tak begerak.

Tiba-tiba sekali lagi Danish menjerit kuat, gua kaget dengar suara Danish.. aikkk tak kan naik lagi.. ya memang betul2 naik lagi galah kali ni lagi besar dari yang mula tadi. Sepit udang tu hitam sudah tu besar lagi uhhh bestnya rasa nak mengangkat udang besar2 mcm ni. Tapi belom ada rezeki. Habis saja umpan dipasang Danish melontar lagi 'Bismillah hitawakal....' kedengaran Danish berbisik sambil melontar joran sekali lagi lontaran tak pergi jauh hanya beberapa depa saja dari tempat dia melontar...

Tak sampai setengah jam naik lagi udang galah tapi tak sebesar yg sebelumnya. Usai memasang umpan sekali lagi di tauknya umpan joran ke tengah sungai namun masih tak pergi jauh. Gua memusingkan tali kemudian angkat balik umpan tadi dan tolong melontarkan semula ke tengah sungai.

Sebenarnya hati sudah panas dah hampir 2 jam satu apa pun tak lekat jangan kata udang ikan duri pun takde naik lagi. Pasrah saja bila melihat sekeliling masih ada pemancing yg lebih awal datang dr kami namun masih belum diberikan rezeki hari ni.

Masuk kali keempat Danish dapat lagi udang galah yg sederhana saiznya. Gua dah hilang sabar... angkat smua 3 batang rod joran yg msih ada berbaki umpan yang blom diusik ikan mahu pun udang kemudian mengajak Danish balik saja dengan perasaan yang bercampur2 sakit hati pun ada, geram pun ada mana taknya sekor pun lekat, gua jaga 3 rod joran tak naik walau pun seekor tapi Danish yg amatur dpt sebanyak itu.... sadis

Dalam kereta tak banyak kami bersembang tak mcm masa kami dtg tadi, sampai di rumah Danish mengangkat timba yg berisi udang galah berjalan masuk ke dlm rumah ketika di pintu pagar Danish mengeluarkan kata... ' Sabar lah ayah hr ni bukan rezeki ayah,.mungkin masa solat tadi ayah tak mohon betul2 dengan Allah untuk dpt rezeki yg banyak hari ni...' Danish mengieluarkan paku buah keras pada hidung gua.

Walau pun telingga gua panas mendengarnya tapi gua harap dia faham maksud rezeki org kita tak nampak kita tak tahu.... berdoa inshaAllah akan dimakbulkan. Gua masuk rumah dengan hatinya pasrah dan hanggin.... ishh terkena malam ni... bersyukurlah apa yg ada bisik hati gua yg sedang menangis tak dpt nk bwk naik udng galah wehhhh.... benci !!





No comments: