Binatang Peliharaan...

Feb 14, 2017

novel: Ehh Sengett!! 2017



 BAB 1

“Aih,dah ler dari ko pikir pasal Farin tu baik ko study la beb?” kata Fatin memecah kesunyian bilik hostel. “Nia just go on! Dia  tu aligator tak sedaq diri tau dak!!” marah Laila lagi. Ummi hanya mengangguk sambil berpeluk tubuh seperti burung belatuk membenarkan kata-kata Fatin dan Laila. Nia merengus tidak puas hati. Nia kalau boleh masih juga mahu menidakkan kata-kata teman baiknya.”betul ke dia buat macam tu?” bisik Nia didalam hati.
Bla…bla..and bla… perkara yang lepas jangan dikenang !! Tok Daddy cakap” kalau dok  pikiaq sangat boleh jadi gila”. Nia yang  lama sudah brammm.. dari hidup ini sejak 2  tahun lepas. Sekarang Nia yang baru sudah muncul. Just new life, new style, new love but still the old bestie!!


“Nama aku Dania Sabrina binti Daniel Bizan panggilan sweet manja Nia. Aku adalah seorang penganggur terulung a.k.a peminta duit setia family. Kerja aku selain memetik buah strawberi dekat dalam peti ais rumah, aku juga kuat buat taik mata….” kerja sambilan aku iaitu review produk walaupun biasa-biasa saja takde nak kata jadi kaya tapi okey lah untuk duit sampingan, but okey sebenarnya aku suka kalau dapat benda free yang aku boleh guna terutama pakaian atau alatan makeup, walau pun aku tak suke sangat makeup tebal-tebal atau over look tapi aku suka la barang yang orang nak bagi percuma, itu yang penting sebenarnya hehe.. tapi okey la dari duduk sajakan.
Ape kau mengarut merepek ni, Nia Sabrina?! Nia mula menhantukkan kepala dimeja solek perlahan-lahan dua tiga das untuk melepaskan stress yang teramat sangat.
Cuttt…
Cepat saja dia menekan butang stop dalam video kamera kesayangannya itu. Hishhh, kebosanan  melanda double triple ni. Ape aku nak buat untuk mengisi masa yang lapang dan tak menyempit langsung ni? Nak keje dengan Tok Daddy dan Daddy, sangatlah teramat-amat malas! Kononnya nak  do it by own self tapi berpuluh  resume dah hantar, panggilan interview tak sangkut-sangkut jugak! Ape nak jadi dengan aku ni?! Sangat bosan, jerit hatinya tidak tahan.
Tetiba keluar  bunyi suara orang ketawa berdekah-dekah macam tengok maharaja lawak mega . Nia terpana!! Kaku sebentar.



Pantang keturunan betul aku orang gelakkan aku dengan takde sebab ni! Siapa yang terlampau berani tu?, Nia menoleh kesemua arah, kedua biji matanya kini tertumpu kepada susur tubuh seseorang yang sedang ketawa berguling-guling dibalkoni. “Aiseymen, bukan main suka mamat ni”, Nia mencebik bibir geram bukan kepalang.
“uii, minah pendek! Kau ingat kau tu syasya solero ke nak masuk youtube??!”
           Hampeh, betullah kalau sehari tak merosakkan mood aku memang tak sah kan, dia ni.

 

          “oi, mamat perasan tinggi ni , pergi jaga tepi kain sendiri tak boleh ke? nak jugak sibuk hal orang?” mengomel Nia dengan hati yang panas.

              Fazzrul Iman tergelak-gelak puas. Terasa kelakar melihat gelagat kakaknya Nia beraksi didepan video. Entah ape yang difikirkan minah tu, dia pon tak paham, but she  always cute.

Nia mengepal-gepal penumbuknya sambil ditunjukkan pada Iman. Nia menggetap bibir. Geram Nia bertambah-tambah melihat si Iman masih ketawa mengekek. Budak ni memamg ade penyakit suka menyakat, sejak mereka berdua masih kecil lagi. Entah apa yang seronok sangat dapat menyakat dirinya itu. Ada saja akal untuk Iman mengenakan kakaknya Nia. Tak  perasan pula  Nia  gelagatnya diperhatikan oleh Iman dari tadi. Anyway Iman adik yang pertama kesemua sekali Nia ada empat beradik, tiga lelaki dan Nia adalah yang sulung iaitu princes
Jarak umur antara memang agak jauh Nia dengan Iman Empat tahun beza yang lain beza dua tahun tapi okey la Dapat manja lebih dari adik beradik yang lain memandangkan Nia kan anak perempuan tunggal dalam keluarga “what a princes…” hehe, begitulah fikir Dania setiap kali berkumpul dengan adik beradik yang lain dia sangat bersyukur dengan apa yang dikurniakan kepada dirinya walaupun sebenarnya dia sangat teringgin ada adik perempuan.




No comments: